از زیر مجموعه های سایپا
تحلیل بنیادی پارس خودرو
مقدمه:پارس خودرو از شرکت های زیر مجموعه گروه سایپا بوده که عمدتا در زمینه تولید خودروهای سوازی و به تولید کننده پراید کارمزدی برای سایپا و محصولات لوکس گروه شناخته میشود که اخیرا به دلیل شایعه احتمال حضور رنوی فرانسه در ترکیب سهامداریش با اقبال بازار علی رغم تعدیل منفی و اعلام زیان همراه شده است
روند سود اوری سهم طی سالهای گذشته:
سال | سود هر سهم(ریال) | سود خالص(میلیارد ریال) |
۱۳۹۱ | (۱۴۵) | (۹۸۳) |
۱۳۹۲ | (۳۳۴) | (۲۲۶۱) |
۱۳۹۳ | (۳۱۸) | (۲۱۵۰) |
همانطور که مشاهده میشود همچنان شرکت به دلیل عدم احیا در تولید و فروش محصولات و مشکلات در تولید برخی از خودروها و هزینه های سنگین با زیاندهی قابل توجهی همراه میباشد
پیشبینی سود سال ۹۳ شرکت:
شرح | پیشبینی حسابرسی نشده | واقعی حسابرسی نشده |
سال مالی منتهی به | ۹۳،۱۲،۲۹ | ۹۳،۶،۳۱ |
فروش | ۱۵،۴۳۳،۸۶۸ | ۴،۸۲۴،۰۸۶ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | (۱۴،۳۲۹،۸۷۲) | (۴،۷۳۶،۸۰۱) |
سود و زیان ناخالص | ۱،۱۰۳،۹۹۶ | ۸۷،۲۸۵ |
هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی | (۶۱۰،۴۰۱) | (۲۶۵،۳۷۸) |
خالص سایر درامدهای عملیاتی | (۶۰۳،۴۲۳) | (۴۱۴،۴۶۴) |
سود و زیان عملیاتی | (۱۰۹،۸۲۸) | (۵۹۲،۵۵۷) |
هزینه های مالی | (۲،۱۴۷،۴۱۳) | (۱،۱۷۷،۱۶۳) |
درامد حاصل از سرمایه گذاریها | ۵،۰۰۰ | ۴،۳۴۲ |
درامدها(هزینه های) متفرقه | ۱۰۱،۳۸۶ | ۷۷،۷۷۸ |
سود(زیان)قبل از کسر مالیات | (۲،۱۵۰،۸۵۵) | (۱،۶۷۸،۶۰۰) |
مالیات | ۰ | ۰ |
سود و زیان پس از کسرمالیات | (۲،۱۵۰،۸۵۵) | (۱،۶۷۸،۶۰۰) |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | (۳۱۸) | (۲۴۹) |
سرمایه | ۶،۷۷۴،۰۰۰ | ۶،۷۷۴،۰۰۰ |
پارس خودرو برای سال ۹۳ زیان ۳۱۸ ریالی را اعلام نموده است که در عملکرد ۶ ماهه ۷۸ درصد از این زیان را پوشش داده است
وضعیت تولیدات و فروش شرکت:
تولیدات و فروش شرکت عمدتا تندر میباشد
نوع محصول | واحد | مقدار فروشسال ۹۳ | قیمت فروش(هر واحد/تومان)سال۹۳ | مقدار فروش۶ماهه۹۳ | قیمت فروش(هر واحد /تومان)۶ماهه۹۳ |
تندر۹۰ | دستگاه | ۲۰،۰۰۰ | ۳۱،۷۰۰،۰۰۰ | ۸،۰۷۹ | ۳۱،۵۴۰،۰۰۰ |
پراید | دستگاه | ۱۲۰،۰۰۰ | ۱،۷۰۰،۰۰۰ | ۴۳،۵۰۰ | ۱،۷۰۰،۰۰۰ |
مگان | دستگاه | ۱،۵۰۰ | ۶۸،۲۱۱،۰۰۰ | ۲۵ | ۶۷،۱۲۰،۰۰۰ |
تندراس ار | دستگاه | ۱۰،۰۰۰ | ۳۳،۵۷۷،۰۰۰ | ۲،۸۸۳ | ۳۳،۴۱۹،۰۰۰ |
ریچ | دستگاه | ۳،۰۰۰ | ۵۷،۷۳۶،۰۰۰ | ۳۲۰ | ۵۶،۹۷۲،۰۰۰ |
کلئوس | دستگاه | ۷۰۰ | ۱۲۹،۱۸۴،۰۰۰ | ۲۵۲ | ۱۳۳،۷۸۱،۰۰۰ |
شرکت نرخ فروش محصولات خود را در سطوح مناسبی پیشبینی نموده است
صادرات و واردات شرکت:
این شرکت برای سال ۹۳ پیبشینی صادرات ۱۷،۳ میلیون دلاری با نرخ هر دلار۲۶۰۰تومان را دارد و واردات۱۶۲،۴میلیون دلاری با نرخ هر دلار۲۶۰۰ تومان را در دستور کار دارد
این شرکت برای عملکرد ۶ ماهه صادرات ۱۶۹هزاردلاری با نرخ ۲۶۰۰ تومان و واردات ۱۷،۳ میلیون دلاری مواد اولیه و ۲،۵ میلیون دلاری قطعات یدکی با نرخ هر دلار۲۶۰۰ تومان را داشته است
به نظر میرسد رسیدن به صادرات مورد نظر در شرکت ممکن نباشد
صادرات:
نام ارز | مبلغ ارزی | نرخ ریالی ارز | مبلغ(میلیون ریال) |
دلار | ۱۷،۳۵۴،۰۰۰ | ۲۶،۰۰۰ | ۴۵۱،۰۰۰ |
واردات:
نام ارز | مبلغ ارزی | نرخ ریالی ارز | مبلغ(میلیون ریال) |
دلار | ۱۶۲،۴۶۶،۰۰۰ | ۲۶،۰۰۰ | ۴،۲۲۴،۰۰۰ |
صادرات۶ ماهه:
نام ارز | مبلغ ارزی | نرخ ریالی ارز | مبلغ(میلیون ریال) |
دلار | ۱۶۹،۰۰۰ | ۲۶،۰۰۰ | ۴،۴۰۰ |
واردات۶ماهه:
نام ارز | مبلغ ارزی | نرخ ریالی ارز | مبلغ(میلیون ریال) |
دلار | ۱۷،۳۵۹،۰۰۰ | ۲۶،۰۰۰ | ۴۵۱،۳۵۰ |
دلار(دارایی ثابت) | ۲،۵۳۸،۰۰۰ | ۲۶،۰۰۰ | ۶۶،۰۰۰ |
بررسی بهای تمام شده:
نام | مبلغ(میلیون ریال) | درصد تاثری گذاری |
مواد مستقیم | ۲۰،۴۰۳،۰۰۰ | ۸۷ |
دستمزد مستقیم | ۱،۱۳۸،۰۰۰ | ۵ |
سربار | ۱،۹۹۳،۰۰۰ | ۸ |
همانطور که مشاهده میشود بخش عمده ای از بهای تمام شده این شرکت را مواد اولیه تشکیل میدهد و در این بین نرخ مواد اولیه تاثیر بسزایی در سوداوری پارس خودرو دارد
مواد اولیه:
مصرف:
شرکت قیمت خرید و مصرف مواد اولیه خود را در سطوح مناسبی پیشبینی کرده است
سهامداران عمده:
نام سهامدار | درصد سهام |
سایپا | ۳۸ |
نیوان ابتکار | ۳۲،۱ |
بیمه ایران | ۲،۱ |
سرمایه گذاری سایپا | ۱،۹ |
بیمه ملت | ۱،۳ |
نتیجه گیری:
شرکت قیمت فروش محصولات خود را در سطوح مناسبی پیشبینی کرده است و مصرف مواد اولیه خود را در سطوح مناسبی پیشبینی کرده است
برای پارس خودرو می توان دو حالت تا پایان سال متصور بود:
حالت اول:
شرکت در تایمن قطعات و تولید برخی از محصولات اصلی خود مانند انواع تندر و مگان با مشکل مواجه و تولید تندر به حداقل و تولید مگان متوقف شده است شرکت با خبرهایی در خصوص قراردادهای جدید در زمینه افزای شتولید تندر و راه اندازی مجدد خط تولید مگان مواجه میباشد در این صورت می تواند به بودجه فعلی رسیده و جتی با کاهش زیان نیز همراه شود اما همچنان پابرجا ماندن زیاندهی شرکت محتمل به نظر میرسد
دومین حالت:
در حالت دوم شرایط فعلی ادامه یافته و زیان شرکت به سطوح ۴۰-۴۵ تومان به ازای هر سهم خواهد رسید
در نتیجه تنها عاملی که میتواند به شرایط شرکت کمک نماید به خصوص با هزینه های مالی سرسام اور رشد تولید و فروش بوده و که تنها میتواند بار زیاندهی شرکت را کاهش دهد
تنها عاملی که باعث اقبال بازار به این سهم شده است شایعه حضور رنوی فرانسه در این شرکت و خرید ۲۰ درصد از سهام پارس خودرو میباشد که در اینصورت می توان به احیا شدن روند شرکت با افزایش تولید و فروش و کنترل هزینه ها خوشبین بود
همچنین از دیگر مشکلات شرکت داشتن بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته میباشد
دیدگاهتان را بنویسید