معاونت مالی و اقتصادی سایپا خبر داد: افزایش سرمایه، فروش دارایی ها
طی این جلسه که با حضور تعدادی از مدیران گروه سایپا برگزار شد، امیری در بیان برنامه های سال 93 شرکت اظهار داشت: گروه خودروسازی سایپا در سال آتی برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را در نظر گرفته و این برنامه بگونه ای طراحی شده که در ابتدا برخی شرکت های مهم گروه سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش می دهند.
وی ادامه داد: بر این اساس سرمایه پارس خودرو حدود 240 درصد، مگاموتور 80 درصد و سازه گستر سایپا 350 درصد افزایش می یابد که همگی این برنامه ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خواهد بود. در مرحله آخر نیز شرکت سایپا اقدام به افزایش سرمایه 70 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خواهد کرد. اما در مرحله بعدی افزایش سرمایه 30 درصدی “خساپا” از محل آورده نقدی سهامداران اجرایی خواهد شد که این برنامه در هیأت مدیره به تصویب رسیده است.
معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا در خصوص برنامه فروش برخی دارایی ها و اموال شرکت جهت تأمین سرمایه در گردش و با هدف توسعه محصول اظهار داشت: برای سال 93 فروش بخشی از املاک مازاد به مبلغی حدود 150 میلیارد تومان پیش بینی شده و در کنار آن فروش بخشی از سهام زیرمجموعه ها نیز در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در راستای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری های موجود، واگذاری 20 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سایپا، 20 درصد از سهام پارس خودرو و 24 درصد از سهام شرکت تراکتورسازی ایران و نیز زامیاد جزو سیاست های واگذاری دارایی های “خساپا” برای سال 93 است که این برنامه در ادامه فروش حدود 370 میلیارد تومان از سهام زیرمجموعه ها در بازار طی سال جاری می باشد.
این مقام مسئول در خصوص سود حاصل از فروش این میزان سهام طی سال جاری گفت: از مبلغ 370 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش سهام در بازار، حدود 160 میلیارد تومان سود برای “خساپا” شناسایی شده و این امر موجب شده با پوشش زیان های قبلی مجموعه بیش از این متحمل زیان نگردد.
وی یکی از معضلات موجود بر سر راه افزایش سرمایه “خساپا” را عدم موافقت سهامداران عمده در مرحله قبل دانست و عنوان کرد: در حال حاضر طبق رایزنی های به عمل آمده موفق شدیم موافقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را برای افزایش سرمایه 30 درصدی از محل آورده نقدی دریافت کنیم.
امیری افزود: شرکت سرمایه گذاری رنا نیز تصمیم دارد در صورت عدم امکان تأمین نقدینگی مورد نیاز جهت اجرای این برنامه اقدام به واگذاری سهام و یا حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه خود و زیر مجموعه هایش نماید.
وی در خصوص همکاری های سایپا با خودروسازان خارجی و شرکای تجاری داخلی نیز عنوان کرد: برنامه جدیدی تهیه شده تا با همکاری خودروسازان داخلی و نیز خارجی طرح توسعه محصول مشترک در این مجموعه اجرایی شود که این طرح می تواند از طریق انتشار اوراق بدهی و مشارکت نیز تأمین مالی شود.
معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا همچنین گفت: شرکت برای ترسیم چشم انداز روشن برای سایپا نیاز به سرمایه گذاری حدود 900 میلیارد تومانی در حوزه توسعه محصول دارد تا چهره “خساپا” برای یک سال و نیم آتی مشخص شود. اما مهمترین نکته در این خصوص نحوه تأمین منابع مالی است. زیرا نمی توان با دریافت وام کوتاه مدت سرمایه گذاری بلندمدت انجام داد. از این رو سایپا دو راهکار در نظر گرفته است.
امیری افزود: طبق برنامه زمان بندی تدوین شده، انتشار انواع اوراق بدهی، مشارکت و نیز صکوک برای شرکت اصلی و زیر مجموعه ها یکی از این راهکارهاست. برنامه دیگر نیز اقدام جهت افزایش سرمایه است.
وی پیرامون سیاست گذاری سهامدار عمده جهت واگذاری سهام سایپا و انجام مذاکرات اولیه در این رابطه خبر داد.
وی با تأکید بر اینکه طبق برآوردها آخرین بودجه اعلامی برای سال مالی 92 بدون تغییر خواهد بود، اظهار داشت: امسال مجموع تیراژ تولید خودروی تجاری و سواری به حدود 312 هزار دستگاه رسیده که این رقم در سال 93 با رشد حدود دو برابری همراه خواهد شد. طی عملکرد سه ماهه آخر نیز وضعیت تولید و فروش نسبت به سه ماهه اول امسال رو به بهبود گذاشته و دولت و مجلس نیز در موضع گیری های مختلف بر حمایت خود از صنعت خودرو تأکید کردند.
امیری از تهیه و ارایه طرحی به دولت و مجلس برای بیان نیازها و مشکلات صنعت خبر داد و گفت: براساس این طرح، رایزنی هایی انجام شده که در گام اول هدف مجموعه رسیدن به ظرفیت های تولید موجود است و لازمه رسیدن به آن بحث مقررات زدایی و تمرکز دولت بر طرح جایگزینی خودروهای فرسوده برای ایجاد بازاری مناسب برای خودروسازان است.
وی ادامه داد: در مرحله بعد، بایستی نظام تعرفه ای برای یک دوره حداقل پنج ساله تدوین شود که در این زمینه همکاری ایدرو امری ضروری است. در چنین شرایطی صنعت خودرو بدون نیاز به حمایت خارجی با تکیه بر توان داخل روند رو به رشد خود را طی خواهد کرد. هم اکنون نیز مجموعه از سیر نزولی به مدار با ثبات و حالت تعادلی خود رسیده و حرکت در روند رو به رشد و جهشی طی یک برنامه حداقل دو ساله امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه روند تأمین قطعات از طریق قطعه سازان و شرکای خارجی حتی اروپایی ها در حال انجام است، گفت: این رابطه مشکل فعلی بحث انتقال پول است که امیدواریم این موضوع نیز مرتفع گردد.
امیری در خاتمه سخنان خود پیرامون فروش سهام شرکت سایپا دیزل به صورت خرد در بورس، گفت: با توجه به افزایش سرمایه “خکاوه” درصد مالکیت 75 درصدی سایپا در این شرکت زیرمجموعه همچنان حفظ شده و وضعیت این مجموعه نیز به دلیل بخشنامه اخیر بانک مرکزی برای شناسایی زیان ناشی از تسعیر ارز رو به بهبود نهاده است. زیرا طبق این بخشنامه کالاهایی که تا تاریخ اعلامی بانک مرکزی وارد کشور گردیده و منابع مالی لازم برای آن نیز تأمین شده، بایستی با نرخ ارز مرجع در حساب ها ثبت شود و این امر به کاهش زیان ناشی از تسعیر ارز “خکاوه” در سال مالی جاری منجر شده است.
دیدگاهتان را بنویسید