40 درصد قیمت خودرو در جیب نهادهایی غیر از خودروسازان
دبیر انجمن خودروسازان ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: آخرین افزایش قیمت اعمال شده برای خودرو مربوط به 16 ماه پیش می باشد و پس از این مدت خودروسازان افزایش 5.5 درصدی قیمت خودرو از شورای رقابت را خواستار بودند و با توجه به اینکه رییس جمهور مخالف افزایش قیمت ها بود؛ در نهایت افزایش حدود 3.5 درصدی در دستورکار قرار گرفت.
احمد نعمت بخش در پاسخ به سوال خبرنگار ما، مبنی بر اینکه چرا دولت برای کاهش قیمت خودر میزان تعرفه های دریافتی خود را کاهش نمی دهد؟ افزود: تعرفه های دریافتی دولت از خودروسازان در ردیف اساسی تأمین بودجه کشور قرار گرفته است و با توجه به اهمیت آن، کاهش تعرفه دریافتی دولت منطقی نمی باشد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز در خصوص انحصار در بازار خودروهای وارداتی و سهم زیاد آسان موتور و اطلس خودرو در این بازار گفت : 40 درصد واردات دو خودروی کیا و هیوندا توسط هلیدینگ شخصی به نام گرامی (بزرگترین واردکننده خودروهای کیا و هیوندا داخل ایران) انجام می شود و 60 درصد واردات این خودروها توسط افراد عادی انجام می گیرد و در حال حاضر 16 وارد کننده خودرو به داخل ایران در حال فعالیت می باشند لذا انحصاری در این بازار نیست و لزومی به قیمت گذاری توسط دولت در آن احساس نمیشود .
این مقام مسئول از تداوم واردات خودروی کیا پس از قطع همکاری آن با گروه خودروسازی سایپا اشاره کرد و گفت: پس از اجرای تحریم ها علیه ایران و قطع همکاری کیا در واردات قطعات خودروی سراتو برای کارخانجات سایپا ، انتظار می رفت که واردات خودروی کیا به داخل ایران متوقف گردد ولی جلوگیری از واردات کیا به عمل نیامد و عملا این شرکت بابت رفتار خود در برابر ایران تنبیه نشد .
نعمت بخش در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به قرارداد با شرکت خودروسازی کیا از نیمه دوم سال جاری تولید مجدد خودروی سراتو در داخل ایران آغاز می شود.
وی در خصوص مخالفت رییس جمهور با افزایش قیمت خودرو گفت: وزیر صنعت اعلام کرد که اخبار نادرستی مبنی بر افزایش 30 درصدی قیمت خودرو به رییس جمهور اعلام شده بود و برهمین اساس وی از افزایش قیمت خودرو مکدر شده بود.
دیدگاهتان را بنویسید